Page 1 of 2

Alfred Hitchcock

PostPosted: 18. 11. 2004. 18:59
by biafra
Sir Alfred Hitchcock, "Majstor Suspensa" kako su ga krstili njegovi štovaoci, nije samo čovjek koji je izmislio žanr trilera već i nadaren scenarist, producent i izvanredan poznavatelj filmske tehnike što prije svega ima zahvaliti svom radu u poznatom Paramountovom Players-Lasky studiju u Londonu. Tamo se s vremenom, zahvaljujući svojoj upornosti i talentu, vrlo brzo uzdigao do mjesta asistenta režije i godine 1925. dobiva priliku režirati svoj prvi film pod nazivom "Vrt užitka" (The Pleasure Garden). Već iduće godine Hitchcock svraća pozornost na sebe filmom "Stanar" (The Lodger, 1926.). Riječ je o filmu sa (kako će to kasnije teoretičari definirati) klasično "hičkokovskim zapletom": glavni lik nepravedno je optužen za ubojstvo koje nije počinio i protiv svoje volje biva uvučen u mrežu intriga i zavjere. Sugestivne atmosfere maglovitog Londona s kraja 19. stoljeća "Stanar" je (uz "Spašen od Rovera", C.M.Hepwortha) po mnogima najuspješniji britanski nijemi film. Svoju nenadmašnu tehničku virtuoznos t i maštovitu inventivnost "Hitch" dokazuje u svom prvom zvučnom filmu "Ucjena" (Blackmail, 1929.). Priča je to o ženi koja nožem ubija čovjeka koji ju pokušava zavesti. Po prvi puta, koristeći se metodom tzv. "subjektivnog zvuka", Hičkok uspijeva ostvariti jedinstven sugestivni osjećaj kod gledatelja. BTW, "Ucjena" i "Ubojstvo" (Murder) koji je uslijedio godinu dana kasnije, prvi su filmovi u kojima je Hitchcock izravno ukazao na vezu između seksa i nasilja. Dva naslova koja su uslijedila, "Čovjek koji je previše znao" (The Man Who Knew To Much, 1934.) i "39 Stepenica" (39 Steps, 1939.) postigla su napokon toliko žuđeni komercijalni uspjeh, no što je Hitchcocku bilo još važnije, nepodijeljeno priznanje kritike. Usprkos svojim vrijednostima, sljedeća dva filma, "Tajni agent" (Secret Agent, 1936.) i "Sabotaža" (Sabotage 1936.), kako je to kasnije i sam autor priznao, otkrile su neke nedostatke i mane u njegovom majstorstvu iz kojih je izvukao mnoge pouke. Pa već "Gospođa koja nestaje" (The lady Wanishes, 1938.) čisti je primjer besprijekornog uradtka velikog majstora, brze akcije, intrigantne, pametne i beskrajno zabavne priče.
Hitchcockov posljednji film sniman u Velikoj Britaniji "Jamaica inn" (1939.), kao i njegov prvi Hollywoodski pokušaj "Rebecca" mogu se komotno okarakterizirati kao nekarakteristični za njegov opus, no već je "Ratni Dopisnik" (Foreign Correspondent, 1940.) pravi primjer sad već prepoznatljivog stila. U "Sumnji" (Suspicion, 1941.) Hitchcock se kroz priču o ženi koja sumnja da je njen supru g ubojica koji se upravo sprema počiniti novo ubojstvo, bavi ispitivanjem odnosa unutar porodice začinivši je potom u "Sjenkama sumnje" (Shadow of a Doubt, 1943.) postavkom da se zlo ne manifestira samo kao čin fizičkog nasilja već i u formi psihološke i i nstitucionalizirane surovosti.
Nakon toga Hitchcock se vraća na područje psiholoških drama, pa slijede "Opsjednut" (Spellbound 1945.), "Slučaj Paradine" (The Paradine Case 1948.) i "Pod znakom kozoroga" (Under Capricorn, 1949.). Iz tog razdoblja prvenstveno treba izdvojiti njegovo remek djelo (po mnogima i najbolji film u velikom Hitchcockovom opusu) "Ozloglašena" (Notorious), tjeskobnu ljubavnu priču o FBI agentu koji je prisiljen voljenu ženu poslati među naciste kako bi raskrinkao njihovu špijunsku mrežu. Suprotno tome "Čamac za spašavanje" (Lifeboat, 1944.) i "Konopac" (Rope, 1948.) svojevrsne su tehničke vježbe. U prvome, izazov je ispričati priču koja se u cijelosti događa u malom čamcu dok u Konopcu pokušava (vrlo uspjelo) brojnim "vožnjama" ostvariti privid da je čitav film sniman u jednom jedinom pokretu kamere (dok se u stvari radi o deset kadrova). Jedna crta, ona homoseksualna, karakteristična za spomenuti "Konopac" javlja se i u njenom mnogo efektnijem slijedniku "Nepoznatima iz Nord Expressa" (Strangers on a Train, 1951.). Njegovo najplodnije razdoblje prepuno nezaboravnih naslova počinje (za Hičkoka nizom prosječnih filmova) "Ispovijedam se" (I Confess, 1953.) nakon koj ega dolazi sofisticirani triler "Nazovi M radi ubojstva" (Dial M for Murder, 1954), Držite lopova" (To Catch aThief,1955.), zatim crna komedija "Nevolje sa Harryem" (Trouble With Harry, 1955.), te 1956. godine remake njegova "Čovjeka koji je previše znao" iz 1934. Veliki niz otvara pak njegovo remek djelo "Prozor u dvorište" (Rear Window, 1954.). Kroz priču o fotografu koji vezan za kolica slučajno postane svjedokom ubojstva, Hič provokativno stavlja na kušnju odnos između promatranog i promatrača, uvlačeći posredno u nju i same gledatelje. Potom slijedi "Vrtoglavica" (Vertigo,1958.), film koji je svojim simbolizmom, genijalnim kadriranjem i suptilnim ocrtavanjem muško-ženskih odnosa isprva posve zbunio kritičare i gledateljstvo te status jednog od najboljih njegovih filmova izborio tek u godinama što su uslijedile. Snimljen godinu dana kasnije, "Psiho" (Psycho, 1960.) se najčešće spominje zbog besmrtne scene ubojstva pod tušem. Snimljena u čak 48 kadrova, ova scena je klasični primjer pažljivog izb ora kutova snimanja i briljantne montaže. Kasniji Hičkokovi filmovi duboke su i intrigantne razrade njegovih glavnih preokupacija: "Ptice" (The Birds, 1963.) spektakularno djelo o neobjašnjivom napadu ptica na čovječanstvo u kojem se miješaju realizam i fa ntastika, opservacija moralnog pada ljudskog društva s pticama kao simbolom kazne; "Marnie" (1964.) psihoanalitički triler u kojem on ponovno povezuje kriminal, nasilje i seks, i na kraju "Strgnuta Zavjesa" (Torn Curtain, 1996.) u kojoj u završnoj sceni borbe na život i smrt između glavnog junaka i komunističkog agenta, veliki majstor pokazuje kako je, upravo suprotno stereotipu karakterističnom za većinu Hollywoodskih filmova, čin ubojstva težak i mučan.
Topaz (1969.), njegov posljednji američki film, jedan je od najslabijih u njegovom velikom opusu. Nerazrađena i raspršena priča smještena u razdoblje Kubanske krize. Nakon njega slijede tri godine pauze, povratak u Veliku Britaniju i film "Mahnitost" (Frenzy, 1972.), prepun prikrivene jeze, morbidnih deta lja i apsurdnog humora, povratak je trilerima kakve je majstor radio tijekom 40-tih opisujući očaj čovjeka optuženog za zločin koji nije počinio. Svoj posljednji film, "Obiteljska Zavjera" (Family Plot), 54. po redu u njegovoj polustoljetnoj redateljskoj karijeri, snima 1976., a četiri godine kasnije veliki majstor suspensa i jedan od najvećih sineasta u povijesti filmske umjetnosti umire zbog otkazivanja rada jetre i srčanog aresta
NAGRADE:
Nominacije za Oskara (režija)
Psiho, 1960.
Prozor u Dvorište, 1954.
Opsjednut, 1945.
Čamac za Spašavanje, 1944.
Rebeka. 1944.
Emmy (za TV seriju "Alfred Hičkok vam predstavlja")
Najbolja serija (1958., 1956., 1955.)
Najbolje redatelj (1958., 1955.)
Zlatni globus
Mahnitost, 1972. (nominacija)
Alfred Hičkok vam predstavlja, najbolji TV program 1957.
Nagrada za životno djelo Američkog Filmskog Instituta, 1979.
Irving G. Thalberg Memorial Award, 1967.
OBAVEZNA LEKTIRA:
- Vrtoglavica, 1958.

- Sjever-Sjeverozapad, 1959.

- Ozloglašena, 1946.

- Psiho, 1960.

- Nepoznati iz Nord Expressa, 1951

Jos jedan car.Misljenja?

btw.i kubrickova i hitchcockova biografija zdrpita sa http://www.corner.hr

PostPosted: 18. 11. 2004. 23:05
by Gia
svaka mu cast za psiha, proszor u dvoriste i uhvatiti lopova.
nis drugo nisam ni gledala...

PostPosted: 18. 11. 2004. 23:43
by Stargazer
Meni je Alfy omiljeni reziser. Nafurao sam se na njegove filmove jos negdje u osnovnoj skoli i skoro sve ih pregledao. Mogao bih sad poceti obnavljat gradivo, jer nista nisam gledao vec godinama :)

PostPosted: 19. 11. 2004. 00:39
by Thy light
alfred je vrlooo dobar

PostPosted: 19. 11. 2004. 19:00
by Aruna
Covjek je legenda, prvi film koji sam gledala je "Ptice"-imala sam 7 godina. (posljedice osjecam i dan-danas, jer ne smijem proci Sebiljom preko dana)

PostPosted: 07. 04. 2005. 12:29
by DR.Pill
Takodjer veliki genijalac,koji je svoju poremecenu mastu prenosio u svoje orginalne filmove.

PostPosted: 08. 04. 2005. 03:02
by Tenhi
LEGENDA! Takav se vise nece roditi!

PostPosted: 08. 04. 2005. 03:19
by Bathory Aria
AdVers wrote:
Meni je Alfy omiljeni reziser. Nafurao sam se na njegove filmove jos negdje u osnovnoj skoli i skoro sve ih pregledao. Mogao bih sad poceti obnavljat gradivo, jer nista nisam gledao vec godinama :)


Isto.

PostPosted: 08. 04. 2005. 10:11
by biafra
Animus_immortalis wrote:
LEGENDA! Takav se vise nece roditi!


pa,možda se rodi neko tako dobar,ali tako orginalan...ne vjerujem

PostPosted: 08. 04. 2005. 16:00
by Thy light
meni su birds i psycho omiljeni od njega

PostPosted: 26. 04. 2005. 21:30
by Solid^Snake
Ma covjek je najbolji reziser po meni, a nekako vidim Tarantina kao njegovog nasljednika!

PostPosted: 26. 04. 2005. 22:08
by biafra
Solid^Snake wrote:
Ma covjek je najbolji reziser po meni, a nekako vidim Tarantina kao njegovog nasljednika!


cuj sad ovo....

PostPosted: 26. 04. 2005. 23:39
by ShadowLord
ajfret ruls

PostPosted: 30. 04. 2005. 13:43
by Demonka
A.H. je mozda i jedini pravi reziser horora...On je znao da potoci krvi ne cine horor , vec muzika i scenarij :wink:

PostPosted: 02. 05. 2005. 00:47
by Aruna
Demonka wrote:
A.H. je mozda i jedini pravi reziser horora...On je znao da potoci krvi ne cine horor , vec muzika i scenarij :wink:


Šteta što se novopečeni režiseri malo ne ugledjau na njega.

Alfred je skontao da je ključ svega ući u čovjekovu psihu.

PostPosted: 02. 05. 2005. 22:03
by biafra
Aruna wrote:
Alfred je skontao da je ključ svega ući u čovjekovu psihu.


ovo je skonto svako ko ima makar malo pojma o filmu

PostPosted: 02. 05. 2005. 22:31
by Aruna
biafra wrote:
Aruna wrote:
Alfred je skontao da je ključ svega ući u čovjekovu psihu.


ovo je skonto svako ko ima makar malo pojma o filmu


hmmm....misliš da su to uspjeli likovi koji režiraju horore( :?: ) u stilu Vriska??? I don't think so :P

PostPosted: 02. 05. 2005. 22:39
by biafra
Alfred je prije svega bio DOBAR reditelj koji je mogao i napraviti film koji nije horor a da je dobar,zbog toga sam i to rekao
a i nije da su bas svi bili horori,prije trileri...

PostPosted: 03. 05. 2005. 00:01
by Gia
Eh da.Biafra has the point.
Nas dear Alfred nije bas pravio horore.Postoji poseban naziv za njegove filmove, a najlakse mogu otici pod zanr noir/suspense trilera.

PostPosted: 14. 08. 2005. 00:01
by ShadowLord
sretan rođendan, alfrede.

genijalac posebnog kova. majstor scene, fotografije, režije, glume, efekta. pod njegovom palicom sve je štimalo. genije.